Visie van Huiswerkbegeleiding Op Koers
Huiswerkbegeleiding Op Koers zorgt voor passende begeleiding. Elk kind is anders, dus de begeleiding is altijd aangepast aan het kind. Ik ga uit van de kansen en talenten van de leerling en we kiezen een leerstijl die daarbij past. Door respectvol met elkaar om te gaan, bouwen we aan een vertrouwensband waarin iedereen (kind, ouder(s), leerkracht en ik) zich thuis voelt. De leerlingen leren dat ze zelf hun resultaten kunnen sturen. Ik help ze om de koers te bepalen.
Een leerling is alleen gemotiveerd als hij of zij zelf achter zijn doel staat, maar ik wil die motivatie graag verbeteren. Dat doe ik door:
Het verband tussen leer- en gedragsproblemen Als een kind niet mee komt in de klas of ‘ander gedrag’ vertoont, merk je dat als ouder vaak al eerder dan als leerkracht. Je merkt dat er iets ‘anders’ is aan je kind. Voor ouders met een kind met leer- of gedragsproblemen is de weg naar juiste hulp vaak moeilijk en lang. Als een leerling niet de gewenste hulp krijgt, kunnen andere problemen ontstaan. Een leerling met leerproblemen kan bijvoorbeeld faalangst ontwikkelen. Meestal wordt dit veranderende gedrag pas na verloop van tijd opgemerkt. Als een leerprobleem niet wordt opgemerkt en aangepakt, zal het gedrag ook niet veranderen. Het is dus van belang om goed te laten onderzoeken waar het probleem vandaan komt en wat de oorzaak van het probleem is. Veelal is de oorzaak van een gedragsprobleem een leerprobleem. Leer- en gedragsproblemen moeten gezamenlijk worden bekeken en onderzocht. Een leerling die op school niet meekomt, kan thuis opstandig gedrag vertonen. Alleen het aanpakken van het gedrag thuis is dan niet de juiste oplossing. School en ouders moeten samenwerken om door verbetering van de leerprestaties op school te komen tot verbetering van het gedrag thuis. Gedragsproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door hoogbegaafdheid die niet wordt erkend. De leerling die genoeg capaciteiten heeft, laat dit niet altijd uit zichzelf zien en moet worden uitgedaagd. Als dit niet gebeurt kan de leerling zich gaan vervelen en zelfs gaan onderpresteren. Zo kan het gebeuren dat een leerling met veel capaciteiten zelfs moet worden bijgespijkerd. |